Atlas Imaginario de Santiago de Chile explores how and what to represent, to appropriate, and to value of the urban context. By working in series the project resorts to a scientific-like process of collecting, categorizing, and indexing. The result consists of a comparison of phenomenons regarding the existence and relevance of the poetic, forgotten and daily collective imaginary of Santiago. More than 700 images are classified under 34 verbs, activating a new reading of the city.
Current digital media's visual language of instant and spontaneous photography -as used in Facebook, Flickr, Instagram, Pinterest or blogs- are applied as a means of reflection on contemporary social and spatial urban life in Santiago de Chile today.
Using the postcard format, Atlas Imaginario de Santiago de Chile, choses a medium which refers to the city's informality. The content of these images denounce the formal subject matter of the classic postcard: panoramic monuments, 'hygienic' neighborhoods and elevated vistas find themselves replaced by postcards celebrating banal situations, 'dirty' details, ignored objects, and human gestures of the everyday. Book design by Sergio Ramirez.
Atlas imaginario de Santiago de Chile explora el tema del cómo y qué representar, reconocer como propio o valorar en el entorno urbano. Trabajando en base a series se recurre al procedimiento de coleccionar, categorizar e indexar imágenes de manera casi científica. El resultado consiste en una comparación de fenómenos relacionados con la existencia y relevancia de lo poético, lo olvidado y lo cotidiano del imaginario santiaguino. Más de 700 imágenes fueron clasificadas bajo 34 verbos, activando de esta forma una nueva lectura de la ciudad.
Los lenguajes de la fotografía instantánea y espontánea del medio digital actual, utilizados en Flickr, Facebook, Twitter o blogs se aplican en este proyecto como medio de reflexión para examinar transversalmente la contemporaneidad urbana social y espacial de Santiago de Chile hoy.
Con el formato postal, Atlas Imaginario de Santiago de Chile busca un soporte para hacer referencia a la informalidad de la ciudad. En sus contenidos estas imágenes denuncian la formalidad del sujeto clásico de postal: monumentos panorámicos, barrios “higiénicos” y vistas elevadas se encuentran reemplazadas por postales celebrando situaciones banales “detalles sucios”, objetos ignorados, gestos humanos. Libro diseñado por Sergio Ramirez.